چهارمین جشنواره ترشیجات و شوریجات در کهن شهر سامن

شهر سامن امسال به چهارمین ایستگاه جشنواره ترشیجات و شوریجات رسید تا بار دیگر ثابت کند به حق یک کهن شهر است و اسرار پنهانش تا راهروها و زاغه های دستکند سامن ریشه دوانیده است.

به گزارش میراث‌آریا،  شهر سامن با جمعیتی حدود ۴۸۰۰ نفر مرکز بخش سامن و از شهرهای شهرستان ملایر است که علاوه بر شهرت در حوزه شوریجات و ترشیجات، پتانسیل های گردشگری فراوان دارد؛ شهر زیرزمینی سامن به مساحت پنج هکتار است که تاریخ کهن این شهر از دوره اشکانیان را به رخ می کشد، امامزاده سام و هام و برج خانقلی از آثار تاریخی و دیدنی سامن هستند.

سامن با قدمتی بیش از نیم قرن تجربه در حوزه ترشیجات و شوریجات، امسال نیز میزبانی گرم برای مهمانانی از سراسر کشور بود تا علاوه بر معرفی شوریجات و ترشیجات سامن، شادی و نشاط را برای مردم به ارمغان بیاورد و فعالیت بیش از ۶۰ واحد صنعتی در حوزه ترشیجات و شوریجات که برخی از این واحدها با صادرات خیارشور سامن، نام این کهن شهر را آوازه کشورهای عربی کرده اند، خود مهر تاییدی بر قدمت دیرینه این شهر و دیار در حوزه ترشیجات و شوریجات است

امسال نیز همچون سه سال گذشته، جشنواره شوریجات و ترشیجات با استقبال گسترده مردم و با حضور هنرمندانی از جمله «فرج الله علیپور» از چهره‌های سرشناش موسیقی لری در کهن شهر سامن برگزار شد.

اجرای موسیقی سنتی، فروش محصولات شوری و ترشی، فروش محصولات کشاورزی و صنایع‌دستی و برگزاری مسابقه و اهدای جوایز نفیس با برپایی غرفه‌های مختلف و حضور برندهای معروف محصولات کشاورزی ترشی و شوری، از بخش‌های دیگر این جشنواره بود.

بخش زیادی از اقتصاد سامن بر پایه شوریجات و ترشیجات است‌

سید شهاب الدین تقوی شهردار سامن هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی صنایع ترشیجات و شوریجات سامن و ایجاد محیطی شاد و بانشاط برای مردم دانست و افزود: در حال حاضر از ۸۰ واحد صنعتی فعال در شهرک صنعتی، ۶۰ واحد در حوزه شوریجات و ترشیجات فعالیت می کنند.

او از تولید سالانه ۳هزار تن شوریجات و ترشیجات توسط این واحد ها خبر داد و افزود: شوریجات و ترشیجات سامن علاوه بر شهرهای مختلف کشور، به عراق، عمان و برخی کشورهای عربی صادر می شود.

تقوی به اشتغال ۶۰۰ نفر بصورت مستقیم در این واحدهای صنعتی اشاره و تاکید کرد: بخش زیادی از اقتصاد سامن بر پایه شوریجات و ترشیجات است‌.

شهردار سامن به سابقه ۵۰ ساله مردم سامن در حوزه شوریجات و ترشیجات بصورت سنتی و تخمیری اشاره و اظهار کرد: از دهه ۸۰ با تأسیس ناحیه صنعتی، شوریجات و ترشیجات از حالت سنتی و خانگی خارج و صنعتی شد.

او برگزاری همایش سوارکاری را از دیگر برنامه‌های شهرداری سامن برای ایجاد شور و نشاط بین مردم برشمرد و گفت: همایش استعداد برتر نیز اوایل آبان ماه به میزبانی شهر سامن برگزار خواهد شد و به مدت ۱۲ شب میزبان جوانانی از غرب کشور با استعدادهای خاص هستیم.

تقوی با بیان اینکه طبق گفته شهروندان شهرداری سامن تاکنون در حوزه برگزاری جشنواره ها و ایجاد شور و نشاط بین مردم موفق عمل کرده است، خاطرنشان کرد: ایجاد فضای آمفی تئاتر رو باز و غرفه‌های ثابت در تپه مصلی و بوستان شهید گمنام، سبب شده که برگزاری جشنواره های مختلف هزینه زیادی برای شهرداری نداشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070100026
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha